Actief USP

Meten is Weten

Meten is weten: inmiddels een bekend spreekwoord. Mensen meten dagelijks allerlei verschillende dingen, van bloeddruk in de gezondheidszorg tot krachten in de natuurkunde. Kortom: mensen hebben de neiging dingen te meten om zo meer kennis te verkrijgen. En ook op gebied van bewegen kan dit worden toegepast! Zo worden metingen gebruikt om beweegnormen aan te geven, bijvoorbeeld dat 51% van de Nederlanders wekelijks sport (Kenniscentrum Sport, 2017), maar kan ook individuele progressie worden bijgehouden via nul- en eindmetingen.  

In de afgelopen jaren zien we een groeiende belangstelling om ook de eigen prestaties bij te houden, het zogenoemde ‘self-tracking’, om zo inzicht te krijgen in eigen gedrag en dit mogelijk te veranderen. Door het gebruik van stappentellers, activity trackers en apps op mobiele telefoons, krijgen mensen steeds meer zicht op het eigen beweeggedrag, maar ook op hun calorieverbruik en slaapritme. Voor veel metingen heb je dan ook geen dure apparatuur nodig: zo kun je met een weegschaal je gewicht bijhouden en met apps als Strava je hardloopprogressie meten. Ook kun je bijhouden hoeveel calorieën je binnen krijgt (bijvoorbeeld via MyFitnessPal)  en zijn er manieren om een schatting te maken van je calorieverbruik, bijvoorbeeld hier. Ook via de Beweegbakfiets kun je je algemene fitheid testen tijdens de Health Checks. Doe je deze regelmatig, dan kun je ook gemakkelijk zien hoe je vooruit gaat! Ook heeft sportcentrum Olympos de mogelijkheid niet alleen gewicht maar ook vetpercentage en spiermassa te meten in de fitness. En met de introductie van de Olympos Gym-app kun je ook je eigen progressie gemakkelijk bijhouden.

Zoek