Actief USP

Krachttraining

Het woord ‘Krachttraining’ schrikt mensen nog wel eens af. Vaak wordt dit geassocieerd met bodybuilders en uren zweten in fitnesscentra. Maar krachttraining bestaat in veel verschillende vormen: niet alleen fitness, maar ook bootcamps, pilates, en verschillende groepslessen bevatten een deel krachtopbouw. Ook buikspieroefeningen en andere oefeningen met lichaamsgewicht zorgen voor sterkere spieren, en dat heeft veel voordelen!

Niet alleen je spieren profiteren immers van krachttraining, maar ook je gewrichten en pezen. En sterke spieren, gewrichten en pezen zijn minder blessuregevoelig, wat weer van pas komt bij andere sportvormen zoals cardio. Regelmatige krachttraining kan bovendien leiden tot een grotere botdichtheid, wat de kans op osteoporose verkleint.  Ook kan het verschillende ‘pijntjes’ verlichten, met name lage rugpijn. Ideaal als je veel achter een bureau zit! Meer weten? In dit artikel worden verschillende voordelen nader uitgelicht. Ook de principes van krachttraining en een aantal misconcepties komen aan bod.

Ook tijdens en rondom het werk kan er (lichte) krachttraining gedaan worden! Doe bijvoorbeeld mee aan het (gratis!) buikspierkwartier of de (gratis!) bootcamps, te vinden in de kalender. Volg na werktijd eens een les Body Strength of kom in de lunchpauze langs bij Grit Strength op sportcentrum Olympos. Of  maak tijdens je (lunch)wandeling zelf eens gebruik van het bootcampveldje aan de Leuvenlaan met een paar pull-ups, push-ups en sit-ups. Liever het gebouw niet uit? Ook achter je bureau kun je gemakkelijk verschillende krachtoefeningen doen!

Meer weten over de krachtsportmogelijkheden binnen Olympos? Klik dan hier voor meer informatie over onze gloednieuwe krachtsportgelegenheid Kratistos!

Zoek